Villkor

Tack för att du visar ditt intresse för våra produkter!

Nedan finner du de villkor som gäller för ditt köp. Skulle du ha några frågor är det bara att kontakta oss, så förklarar vi mer än gärna hur allting fungerar.

Vi hoppas att du blir nöjd med ditt köp!

1. Allmänt

Dessa villkor gäller när du (”Kunden” eller ”du”) lägger en order från Erik Jerneld Ridsport på erikjerneld.se, (”Webbplatsen”). Erik Jerneld Ridsport är en del av Erik Jerneld AB med organisationsnummer 556647-7179 (”Företaget”, ”oss” eller ”vi”).

Genom att acceptera de villkoren bekräftar du att du är minst 18 år gammal eller att du har din förmyndares tillstånd och att du uppfyller villkoren. Du bekräftar även att du har läst informationen om hantering av cookies och godkänner användningen av sådan data.

2. Order

När du tar emot en orderbekräftelse från oss betyder det att din order har accepterat och att du ingår ett köpavtal. Vi rekommenderar dig att läsa igenom orderbekräftelsen och kontrollera att den stämmer samt att spara orderbekräftelsen för eventuell framtida kontakt med oss. Är det något som har blivit fel eller om du vill ändra något kontaktar du oss via mail eller telefon. Vi kan neka en order av olika anledningar, exempelvis om du lämnar felaktiga personuppgifter och/eller har skulder sedan tidigare.

Du kan ångra din order till dess att vi har bekräftat den. Vi kommer sedan att återbetala eventuella utgifter som du, ditt konto- eller kreditkortsföretag har utfärdat för ordern.

Vi kan annullera en order om de beställda produkterna är slutsålda. Vi kommer sedan att återbetala eventuella utgifter och meddela dig om likvärda produkter om sådana finns tillgängliga.

Alla beställda produkter förblir vår egendom till dess att vi har mottagit fullständig betalning för dem.

3. Betalning

Vi använder Klarna Checkout som betalningslösning både för privatkunder och företagskunder.

Klarna erbjuder en rad olika betalningsalternativ för dig som kund. Sedan du identifierat dig visas vilka betalningsalternativ som finns tillgängliga (såsom till exempel Faktura, Konto, Kortbetalning eller direktbetalning via banköverföring). Vilka betalningsalternativ som finns tillgängliga kan variera.

Genom att betala med Klarna godkänner du Klarnas villkor.

Klarna erbjuder sina kunder ett starkt köparskydd.

För information om din betalning, kontakta Klarnas kundservice.

4. Priser

Alla priser anges inklusive moms men exklusive frakt. Alla priser anges i Svenska Kronor. De priser som finns angivna på Webbplatsen gäller för ordrar som läggs på Webbplatsen. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra dessa priser. Returer görs till samma pris som gällde när köpet genomfördes.

5. Specialerbjudanden

Vid vissa tillfällen kan vi, för vissa produkter, erbjuda bättre villkor än de som anges i de Allmänna villkoren, exempelvis vad gäller förlängd ångerrätt eller kostnadsfria returer. Sådana villkor gäller endast under en begränsad tid, till dess att de specifika produkterna sålt slut och kan annulleras av oss när som helst. I så fall gäller dessa Allmänna villkor utan ändringar.

6. Frakt och leverans

Produkter som finns i lager levereras vanligtvis inom 2-3 arbetsdagar från det att du har lagt din order. Fraktkostnaden är 70 kr inklusive moms med DHL Service Point. Fri frakt på alla ordrar på 2000 kr eller mer.

Vid händelse av förseningar informerar vi dig och fortsätter att övervaka ordern. Du kan annullera ordern om leveransen försenas i mer än 30 dagar och förseningen inte har uppstått på grund av dig.

Alla ordrar skickas med DHL Service Point. Du får en avisering via SMS eller email. I aviseringen får du ett sändningsnummer som du ska uppge när du hämtar ut paketet. Glöm inte att ta med din legitimation. Du måste hämta ut din order inom tiden som anges på leveransavin. Om du inte hämtar ordern i tid kan en förseningsavgift tas ut från dig och ordern kan skickas tillbaka till oss på din bekostnad. Vi kan även komma att annullera ordern om du inte hämtar den i tid.

Självklart kan du välja att hämta din beställning hos oss på Nordsjö gård utanför Motala. Kontakta oss i så fall innan för att bestämma tid.

7. Ångerrätt

Du har rätt att ångra din order genom att meddela oss detta inom 30 dagar från det att du tog emot dina produkter. Du måste sedan skicka ett ångermeddelande till oss med ditt namn, din adress och e-postadress, ditt ordernummer och en lista över de produkter som omfattas. Skicka detta meddelande till retur@erikjerneld.se.

Du får då en fraktsedel skickad till dig per mail. Använd denna fraktsedel för att skicka tillbaka produkten/produkterna.

Du ansvarar för skicket på produkterna under leveransen tillbaka till oss, därför rekommenderar vi dig att skicka dem väl paketerade, i gott skick och i den ursprungliga lådan och/eller förpackningen.

När du ångrar en order återbetalar vi det pris som du har betalat för produkterna du returnerar, inklusive fraktkostnader för leverans till dig. Av den summa som återbetalas kan vi dock dra pengar för produkternas värdeminskning om sådan har uppstått på grund av att din hantering varit för slitsam i förhållande till vad som krävs för att avgöra produkternas funktion eller karaktäristiska drag.

Vidare ersätts bara fraktkostnader om de returnerade produkterna utgör en hel order, alltså återbetalas de inte om du bara returnerar delar av en order.

Vi utfärdar återbetalningen så fort som möjligt och inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt ångermeddelande. Vi kommer dock att hålla på återbetalningen till dess att vi har tagit emot de returnerade produkterna eller bevis på att de har skickats till oss (i form av ett leveranscertifikat). Återbetalningen betalas ut med samma betalningsmetod som du använde för att betala de returnerade produkterna om inget annat har avtalats.

Din ångerrätt gäller inte för ordrar som:

  • gäller varor som har tillverkats efter dina instruktioner eller som på annat vis är skräddarsydda till dig.
  • gäller varor med brutet emballage som inte lämpar sig för retur på grund av hälso- eller hygienskäl, och emballaget har brutits av dig.

8. Garantier och klagomål

Vissa av våra produkter kan omfattas av garantier. Information om sådana garantier lämnas på Webbplatsen eller i dessa Allmänna villkor. Orderbekräftelsen är ett garantibevis. Våra garantier omfattar endast tillverkningsfel och därmed inga fel som uppstått i samband med individuella ändringar av produkternas funktion eller utseende efter ombyggnad, uppgradering eller annan konfigurering.

Du kan, inom 2 år (eller annan lagstadgad längre tidsperiod) efter det att du tagit emot produkterna, lämna klagomål på produkter som är defekta enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Du måste då skicka ett klagomål till oss med ditt namn, din adress och e-postadress, ditt ordernummer och en lista över de produkter som klagomålet omfattar, exempelvis genom att använda formuläret på Webbplatsen. Du måste lämna in ditt klagomål så fort som möjligt efter att defekten har upptäckts. Alla klagomål som lämnas inom två månader från det att defekten upptäcks räknas som lämnade i god tid.

Vi återbetalar dig för de defekta produkterna i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning och ansvarar för kostnader som uppstår i samband med att produkterna skickas tillbaka till oss. Det är vårt mål att utfärda sådana betalningar inom 30 dagar från det att vi mottagit klagomålet och fastställt att en återbetalning ska göras, men det kan ta längre tid beroende på produktens natur. Det är även vår strävan att följa de riktlinjer för defekta produkter som fastställts av relevanta nationella konsumentskyddsmyndigheter. Återbetalningen betalas ut med samma betalningsmetod som du använde för att betala de defekta produkterna om inget annat har avtalats.

9. Intellektuella egendomsrättigheter

Webbplatsen och allt dess innehåll ägs av oss och våra licensgivare och den skyddas av intellektuell egendoms- och marknadsföringslagstiftning. Detta innebär att varumärken, företagsnamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från oss.

10. Friskrivning

Vi reserverar oss för fel i bild och typografi på Webbplatsen, så som fel i produktbeskrivningar, tekniska angivelser, felaktiga priser eller inkorrekt information gällande en produkts lagerstatus. Vi har rätten av korrigera uppenbara fel och kan när som helst ändra eller uppdatera information på Webbplatsen.

Bilder på Webbplatsen är endast illustrativa och är ingen garanterad representation av det exakta antalet produkter du får om du beställer, inte heller att utseende, funktion eller ursprung för produkten stämmer.

11. Ändringar

Vi kan ändra dessa villkor när som helst. Vi applicerar sedan de ändrade villkoren på Webbplatsen och de träder i kraft när du accepterar dem (i samband med att du lägger en ny order via Webbplatsen eller när du besöker Webbplatsen).

12. Tvist

Tvister gällande tolkning eller tillämpning av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lagstiftning.